Historia pewnych parowozów:-)

   Czy pamiętają Państwo parowozy stojące przy dawnym Technikum Kolejowym przy ul. Szczęśliwickiej? Czy zastanawiali się Państwo co się z nimi stało? A może znacie ich historie? Jeżeli nie – to zapraszamy do lektury!!!

   Pierwszy, który Państwo widzicie na zdjęciu poniżej został wyprodukowany w 1912 roku w Breslau w Linke-Hofmann-Werke, dzisiejszej fabryce Bombardier we Wrocławiu. Lokomotywa ta krótko pracowała dla kolei niemieckich, bo już 04.12.1928 roku skreślono ją z inwentarza Niemieckich Kolei Państwowych (DRB) i przeznaczono na model szkoleniowy. Podczas wojny parowóz ten trafił na teren okupowanej Polski i tak w 1945 roku znalazł się w Łodzi, gdzie szkolono na nim przyszłych maszynistów. Do Warszawy parowóz przybył w 1954 roku. Ustawiono go wtedy z boku Technikum Kolejowego, przy ulicy Szczęśliwickiej i służył przez wiele dobrych lat jako eksponat szkoleniowy dla uczniów. Miejsce to potocznie nazywano „poligonem”, gdyż oprócz lokomotywy były tam tory, zwrotnica czy urządzenia zabezpieczenia ruchem. Jednak w latach 90.XX wieku postanowiono zlikwidować „poligon”, a przy okazji i parowóz, który nie pasował już do otoczenia i do profilu szkoły (Zespół Szkół, Technikum Samochodowe). Lokomotywę chciano zniszczyć ale na szczęście została własnością  Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. W 2002 roku wpisano ją do rejestru zabytków i dzięki temu jeszcze do dzisiaj możemy ją podziwiać ale już w innym miejscu. Bowiem 23.04.2010 roku została przewieziona do Parowozowni w Skierniewicach.

Należy również pamiętać, że jest to najstarszy i jedyny zachowany w Polsce parowóz pośpieszny, o średnicy kół napędnych 2 m i 10 cm!

Fot. Mariusz Ratajczak

    Z kolei drugi z parowozów, który stał przy wejściu do dawnego Technikum Kolejowego, został wyprodukowany w 1917 roku w Dusseldorfie przez fabrykę Aktiengesellschaft fur Lokomotivbau Hohenzollern. Od 1945 roku lokomotywa rozpoczęła swoją służbę w Zarządzie Kolei Leśnych w Hajnówce gdzie otrzymała numer Tx 1123. Wcześniej służyła w Eisenbahn Ersatzpark w Hanau.

20.06.1990 roku parowóz przewieziono do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Od 05.10.1992 roku ustawiono go jako wizytówkę tuż przy wejściu Technikum Kolejowego w Warszawie. Tak jak i poprzedni eksponat – tak i ten w momencie zmiany profilu szkoły nie pasował już w tym miejscu:-( I tak 09.12.2013 roku lokomotywa sprzed wejścia została przewieziona do Skansenu Parowozowni w Kościerzynie.

Zdjęcie, które nadesłał nam Pan Ariel Ciechański wykonano we wrześniu tego roku!!! Czyli nasza kochana ochocka „ciuchcia” ma się nadal dobrze!!!

fot. Ariel Ciechański

    Dziękujemy bardzo za pomoc w odszukaniu naszej ochockiej lokomotywy Polskiemu Stowarzyszeniu Miłośników Kolei, a zwłaszcza Panu Arielowi Ciechańskiemu. Wielkie dzięki!!!

Źródła:

http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=s6

http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=tx1123

http://www.psmk.org.pl/przeprowadzka-pd5/

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *